1. Blizzard Always

Visibility is one of the most important factors that characterize a diving experience. Typically, people prefer clearer and bluer waters, with visibility over 20 meters. Drifting through beautiful coral reefs while schools of sharks and eagle rays pass by is an unforgettable sight. As someone who loves macro photography, higher visibility also offers many benefits, making it easier to spot and capture fish.

However, when it comes to diving in Singapore, desiring more than 10 meters of visibility might be asking too much. In reality, you should expect less than 5 meters. Continuous marine snowfall, at times resembling a blizzard, settles on the coral, making photography complicated. Reflections from floating subjects often result in unclear images. While there are lighting techniques to mitigate this issue, they are not always effective. Now, I’d like to introduce one possible solution: the snoot.

透明度はダイビングを特徴づける重要な要素だ。どこまでも透き通った光芒刺す水中に佇む。足元には広がるサンゴ、もしくは白い砂地。そばを横切るトビエイの群れ、、、写真なんざ撮らずに全身でその瞬間を堪能したほうがよいのではないかとすら思える。

透明度はワイドだけのものではない、マクロ撮影においても被写体を探したり、距離を置いて被写界深度を稼いだり、撮影の幅が広がるメリットがある。何より、浮遊物の映り込みを気にせずにシャッターを切れるというのはシンプルでいい。

しかしながら、そんな世界は当地には存在しないのである。透明度は良くて5メートル、いや2メートルないのもザラだ。猛吹雪のように舞う浮遊物により自然光は遮られ、水中は奇妙な緑色をしている。

一方、「透明度が悪い=ダイビングが楽しくない」は真ではない。工夫のし甲斐はいろいろあるはずだ。というわけで浅はかではあるが、当地の海を遊び切る解決策として試してみたのがスヌートである。



2. Legal LSD solution

A snoot is one of the common lighting techniques. Unlike the wide-area lighting from strobe flashing, snooting provides focused light only on a limited range around the photographic subject. As a result, the spotlighted object becomes very distinctive, while other unnecessary elements are hidden in the background. It sounds like a good solution, doesn’t it?

So, I decided to purchase one named LSS (Light Shaping Device) from Slovenia. As expected, the package was stopped by customs, and I immediately paid a tax for clearance. Finally, it arrived at my doorstep. However, to my surprise, it turned out to be a bit of a crazy thing! It made my diving experience much more complicated than I had anticipated!

スヌートは水中だけのものではない一般的なライティングテクニックであり、ストロボ光やライトをごく限られた範囲にのみ照射することで、被写体をグンと引き立たせるものだ。また、写ってほしくない浮遊物を闇に葬り去るということもできる。

そういうわけで、ネット通販でLSD – Light Shaping Deviceという怪しい名前の器具をスロベニアから取り寄せた。その商品名の為だろうか、案の定税関で引っかかったが、幸い没収はされなかった。言われるがままにと関税を奉納し、手にしたその週末にはウキウキとして海に出かけたのである。あるが、撮影のシビアさに愕然とし、打ちのめされた!



When shooting an object with a 100mm macro lens, the size of the subject is normally less than 5cm, or around 1cm in most cases. Consequently, the depth of field becomes just a few millimeters, as is typical with macro photography. Underwater macro photographers are accustomed to controlling such challenges beneath the sea; it’s a normal part of our work. However, when using a snoot to focus on such a small object, we must additionally control a spotlight within a millimeter range. This aspect is incredibly difficult, to say the least. I experimented with these techniques in shallow waters and spent over 8 hours with 3 tanks. Unfortunately, most of the results were unsatisfactory, leading to hundreds of discarded photos. The images in this post are just samples from my test shooting; behind them lie countless rejected photos. It undoubtedly requires more effort and practice to adapt and refine the necessary skills.

数ミリ単位の被写界深度を制御し、数センチ以下の被写体を撮るなど、マクロ派ダイバーならば、当たり前の世界であるが、これにさらに数ミリ単位で調整が必要なライトが加わったらもう発狂しそうなくらい難易度があがってしまった。まだタンク3本しか試してはいませんが、とりあえず写真をいくつか。試行錯誤は続けるので、また別の機会に追記を報告したく存じます。